Dit is de zee #recensie

Het verhaal van de golven

Met zware stappen trotseer ik de met klinkers bestrate duin. Om bijna bovenaan de berg te verzuchten: "Daar is de zee!" Dan speelt de poëzie uit het prentenboek op mijn leestafel door m'n hoofd... 'alsof je die hele grote zee kwijt was en hem gelukkig weer vond'. De zin weerspiegelt mijn behoefte aan en de bewondering voor het zoute water. Ik ben er. Ik ben er en luister. Luister naar het eeuwenoude verhaal van de golven.

Zoöloog Nicola Davies schreef een veelzijdig prentenboek over het leven aan de kust en diep in de zee. Ze vertelt over lange zeereizen en de wonderen van de oceaan. Emily Sutton maakte de illustraties, die rondom de poëtische teksten tot leven komen. Als je het boek, formaat encyclopedie, openklapt en ondersteboven op tafel legt zie je dat de illustraties op de voor- en achterkant in één lijn doorlopen. Zo ontstaat er een praatplaat van 30 x 54 cm. Samen met de binnenkant van de kaft is het een mooie aanleiding om met kinderen te praten over wat zij allemaal al over de zee weten en welke emoties de zee bij hen oproept.

Aan de kust is al van alles te beleven. Zo ontdek je een wakende vuurtoren in het eerste hoofdstuk. Word je getrakteerd op een zoekplaatje op de pier. Ervaar je mindful surfen en mag je woordeloos staren naar de branding.
In het tweede hoofdstuk kun je mee op reis met de blauwe vinvis, een stoere kapitein én een zeeslak. Zie je hoe matrozen-knopen gemaakt worden, zijn de sterren je kompas en leer je alles over de schaal van Beaufort.
Davies vertelt je in het derde hoofdstuk dat de mens maar weinig weet over de dieren diep in de zee. 'Er zijn meer mensen naar de maan gegaan dan naar het diepst van de oceaan.' Ze deelt een kritische kijk op de visserij en waarschuwt voor het verstikkende plastic in de zee. In dit hoofdstuk kun je ook mijmeren over kleurrijk koraal en duistere klippen, waar het altijd middernacht is.
In het laatste hoofdstuk belichten de maaksters van het boek de wonderen van de zee. Je duikt met een parelvisser naar de bodem, leert zingen als een bultrug-walvis en ontdekt neon nachtlichtjes onder water.

Het prentenboek Dit is de zee is geschikt voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Het is, naast (voor)lees- en kijkboek, ook goed te gebruiken als achtergrond op of onderdeel van een thematafel of seizoenstafel.

Dit is de zee
Nicola Davies & Emily Sutton
Uitgeverij Christofoor